Historia

Nazwa kierunku: Historia

Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne

Limit miejsc: 200

Więcej informacji: https://historia.amu.edu.pl/dla-studenta

Historia to wszechstronne studia połączone z szeroką ofertą wyboru dodatkowych specjalności. Oferujemy duży zakres zajęć ogólnohistorycznych, specjalistycznych ścieżek międzyprzedmiotowych i wykładów monograficznych. Dużą pulę zajęć znajdujących się w ofercie programu kierunku studenci/studentki wybierają samodzielnie. Na ostatnim roku studiów dokonują również indywidualnego wyboru seminarium licencjackiego, podczas którego przygotowują pracę dyplomową.

W toku studiów I stopnia absolwent/ka kierunku historia uzyskał/a wszechstronną i zaawansowaną wiedzę w zakresie historii Polski i powszechnej od wczesnej starożytności do początków XXI wieku oraz z zakresu nauk pomocniczych historii i nauk pokrewnych, w szczególności humanistycznych.

Indywidualizacja studiów historycznych w zakresie wybranych epok, zagadnień teoretycznych oraz umiejętności praktycznych pozwala absolwentowi/ce wykorzystywać w pracy zawodowej wysoko specjalistyczne wiedzę, umiejętności i kompetencje historyczne i rozwijać je na dalszym etapie kształcenia.

Zaawansowane wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu historii w powiązaniu z wiedzą ogólnohumanistyczną dają absolwentowi/ce możliwość kontynuowania badań historycznych oraz podejmowania pracy w instytucjach szeroko pojętej kultury historycznej.

Historia ogólna – to wybór dla osób, które nie wybiorą dodatkowej specjalności. Program studiów obejmuje pełny kurs historii od pradziejów do współczesności oraz zajęcia, podczas których studenci/studentki poznają podstawy warsztatu historyka. Oprócz wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów i lektoratów (z języków nowożytnych i klasycznych), uczestniczą w wybranych przez siebie wykładach monograficznych oraz tematycznych ścieżkach międzyprzedmiotowych, które oferują możliwość rozwijania określonych zagadnień.

Historia – archiwistyka i zarządzanie dokumentacją – specjalność, która przygotowuje do pracy w różnego typu archiwach (państwowych, zakładowych, komercyjnych, kościelnych), urzędach administracji państwowej i samorządowej, w oddziałach zbiorów specjalnych bibliotek i muzeów oraz firmach zajmujących się archiwizacją i digitalizacją danych. Blok zajęć specjalności obejmuje przedmioty związane z metodyką pracy archiwalnej i zarządzaniem dokumentacją, w tym prowadzeniem kancelarii i organizacją pracy biurowej. Specjalność uzupełniona jest o praktyki zawodowe i dostosowana do wymogów rynku pracy.

Ponadto, w wyniku ukończenia studiów I stopnia na kierunku historia ze specjalnością archiwistyka i zarządzanie dokumentacją – absolwent/ka:

  1. uzyskał/a zaawansowaną wiedzę specjalistyczną z zakresu podstaw archiwistyki, metodyki pracy archiwalnej, zarządzania dokumentacją współczesną, kancelarii współczesnej, rozwoju form kancelaryjnych, prawa archiwalnego i administracyjnego, profilaktyki i konserwacji, historii archiwów oraz informacji naukowej;
  2. uzyskał/a wiedzę z zakresu historii archiwów i współczesnej organizacji placówek przechowujących materiały archiwalne;
  3. poznał/a terminologię archiwalną i nabył umiejętność jej prawidłowego stosowania w odniesieniu do współczesnych zasobów archiwalnych;
  4. poznał/a zasady prawidłowego wykorzystania teorii archiwistyki oraz specyficzne dla niej metody badawcze;
  5. poznał/a zasady gromadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentacji, zarządzania dokumentacją w instytucji, organizowania i prowadzenia archiwum bieżącego;
  6. zdobył/a umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i wykorzystania systemów informacyjnych w zarządzaniu informacją i dokumentacją współczesną;
  7. poznał/a zasady tworzenia i przechowywania dokumentacji elektronicznej, a także zarządzania tą dokumentacją na wszystkich etapach jej życia w odniesieniu do współczesnych zasobów archiwalnych;
  8. zdobył/a umiejętność opracowania współczesnego zasobu archiwalnego;
  9. poznał/a zasady i metody prawidłowego zabezpieczenia i konserwacji akt współczesnych;
  10. poznał obowiązujące prawo archiwalne i administracyjne;
  11. nabył/a umiejętność stosowania zasad i metod logistyki dla potrzeb archiwum i zarządzania dokumentacją współczesną.

Historia – nauczycielska – specjalność dla wszystkich zainteresowanych pracą w sektorze edukacji, przede wszystkim nauczycieli, ale też animatorów i edukatorów kultury historycznej. Podczas studiów studenci/studentki poza przygotowaniem teoretycznym zdobywają praktyczne umiejętności w ramach obowiązkowych praktyk zawodowych. Studia licencjackie ze specjalnością nauczycielską przygotowują studentki i studentów do realizacji nauczycielskich studiów magisterskich w zakresie historii, będących podstawą uzyskania kwalifikacji do pracy w zawodzie nauczyciela historii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Ponadto, w wyniku ukończenia studiów I stopnia na kierunku historia ze specjalnością nauczycielską – absolwent/ka:

  1. posiada wiedzę oraz umiejętności specjalistyczne z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki ogólnej, dydaktyki historii, emisji głosu oraz aspektów prawnych i zasad bezpieczeństwa w pracy nauczyciela historii w szkole, umożliwiające ich rozwój na dalszych etapach kształcenia;
  2. posiada wiedzę i umiejętności specjalistyczne z zakresu historii cyfrowej, coachingu edukacyjnego, stosowania różnorodnych źródeł wiedzy o przeszłości w szkolnej edukacji historycznej, umożliwiające ich rozwój na dalszych etapach kształcenia;
  3. posiada umiejętności planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji zadań przewidzianych dla nauczyciela/ki historii oraz wychowawcy w szkole, umożliwiające ich rozwój na dalszych etapach kształcenia;
  4. posiada umiejętność animacji kultury historycznej w wybranych instytucjach, organizacjach i formach.

Historia – mediewistyka – specjalność dla osób o sprecyzowanych zainteresowaniach, chcących zgłębiać wiedzę o średniowieczu, a także tych, którzy interesują się lub działają w grupach rekonstrukcyjnych. Program specjalności koncentruje się na szczegółowym poznaniu dziejów epoki w zakresie polskim i europejskim, obejmuje wykłady i zajęcia warsztatowe z zakresu nauk pomocniczych historii (dyplomatyki, paleografii, genealogii, heraldyki, sfragistyki, numizmatyki itd.), które zapoznają studentów/studentki ze specyfiką źródeł średniowiecznych i metodyką pracy historyka-mediewisty. Ponadto, w wyniku ukończenia studiów I stopnia na kierunku historia ze specjalnością mediewistyka– absolwent/ka:

  1. posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu średniowiecza Polski i powszechnego;
  2. posiada umiejętności specjalistyczne w zakresie krytycznego analizowania i interpretowania zróżnicowanych źródeł do dziejów średniowiecza;
  3. potrafi zastosować różne metody interpretacji zróżnicowanego materiału źródłowego charakterystycznego dla badań z zakresu mediewistyki;
  4. jest przygotowany/a do prowadzenia pogłębionych badań z zakresu mediewistyki.

Historia wojskowości – specjalność przeznaczona dla pasjonatów militariów, armii i historii wojska, dla osób działających w grupach rekonstrukcyjnych, a także tych, którzy chcą zgłębić wiedzę z zakresu dziejów konfliktów zbrojnych (świata i Polski) oraz zrozumieć mechanizmy nimi rządzące. Program studiów obejmuje przedmioty związane z historią wojen, broni i umundurowania. Zakłada chronologiczne poznanie zagadnień związanych z dziejami militarnymi człowieka oraz warsztatem pracy historyka wojskowości. Ponadto, w wyniku ukończenia studiów I stopnia na kierunku historia ze specjalnością historia wojskowości – absolwent/ka:

  1. posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie dziejów militarnych człowieka od starożytności do XXI wieku; w zakresie procesów zachodzących w społeczeństwach uczestniczących w konflikcie zbrojnym;
  2. posiada umiejętności w zakresie warsztatu pracy historyka wojskowości oraz stosowania zdobytej wiedzy w badaniach historyczno-wojskowych;
  3. posiada umiejętności animacji kultury wojskowości w sferze publicznej.

Historia – polityka i media w dziejach – specjalność skierowana jest do osób, które interesują się światem polityki oraz mediami i w związku z tym chciałyby głębiej poznać te obszary życia społecznego w perspektywie historycznej. Studia na tej specjalności to studia historyczne w powiązaniu z politologią i medioznawstwem. Przygotowują do pracy w administracji państwowej, organach samorządowych i organizacjach społecznych; a także w partiach politycznych, biurach poselskich, dyplomacji, mediach i w zawodzie dziennikarza. Ponadto, w wyniku ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku historia ze specjalnością polityka i media w dziejach – absolwent/ka:

  1. posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie: głównych nurtów europejskiej i polskiej myśli politycznej; historii funkcjonowania mediów i systemów medialnych oraz instytucji publicznych od starożytności do czasów współczesnych;
  2. posiada wiedzę o Unii Europejskiej, w tym o kierowanych do studentów programach europejskich;
  3. posiada umiejętność komparatystycznej analizy różnych systemów politycznych od czasów starożytnych do współczesnych;
  4. posiada specjalistyczną umiejętność krytycznego analizowania i interpretowania źródeł z zakresu funkcjonowania polityki i mediów w dziejach;
  5. jest osobą aktywną publicznie, zwłaszcza w sferze polityki i mediów; potrafi tworzyć specjalistyczne teksty dziennikarskie w mediach analogowych i cyfrowych.
  • E-historia
  • Podstawy ekonomii
  • Nowe tendencje współczesnej historiografii
  • Formy wypowiedzi akademickiej
  • Zarządzanie dokumentacją współczesną (przedmiot ze specjalności)
  • Podstawy psychologii dla nauczycieli (przedmiot ze specjalności)
  • Analiza dyskursu politycznego i medialnego (przedmiot ze specjalności)
  • Kultura historyczna (przedmiot ze specjalności)
  • Absolwent/ka kierunku historia uzyskuje wszechstronną i zaawansowaną wiedzę w zakresie historii Polski i powszechnej od wczesnej starożytności do początków XXI wieku oraz z zakresu nauk pomocniczych historii i nauk pokrewnych, w szczególności humanistycznych.
  • Absolwent/ka uzyskuje umiejętności w zakresie samodzielnego myślenia, problematyzowania oraz rozwiązywania problemów badawczych w pracy indywidualnej i zespołowej.
  • Absolwent/ka uzyskuje umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
  • Absolwent/ka uzyskuje kompetencje w zakresie sprawnego komunikowania się, negocjowania, przekonywania i perswazji, a także posługiwania się współczesnymi technologiami informacyjnymi.
  • Absolwent/ka rozwija kompetencje społeczne w stopniu zaawansowanym, w zakresie: stosowania zasad etyki zawodowej historyka, ochrony i promocji dziedzictwa historycznego w zróżnicowanych środowiskach i formach, upowszechnia i propagowania wiedzy historycznej z poszanowaniem różnych stanowisk i punktów widzenia na przeszłość lokalną, narodową i europejską.
  • Urzędy administracji państwowej
  • Jednostki samorządu terytorialnego
  • Archiwa
  • Szkoły
  • Media
  • Instytucje kultury (biblioteki naukowe, muzea, wydawnictwa)

https://sylabus.amu.edu.pl/pl/20/3/2/29/85