Data publikacji w serwisie:

Egzamin wstępny dla cudzoziemców

Na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 poz. 622) cudzoziemcy, którzy ubiegają się o przyjęcie na studia I stopnia i posiadają dokument o wykształceniu uzyskany poza krajami UE, EFTA lub OECD (Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea (Republika Korei), Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), a nie posiadają matury międzynarodowej (IB), matury europejskiej (EB) ani dokumentu uznanego na mocy umowy międzynarodowej w zakresie uznawalności wykształcenia (Chiny, Libia, Ukraina), są dodatkowo zobowiązani do przystąpienia do egzaminu wstępnego.

Na wydziale historii egzaminy obowiązują na następujących kierunkach studiów I stopnia:

  • historia,
  • gospodarka i ekonomia w dziejach,
  • wschodoznawstwo,
  • humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie;
  • Liberal Arts and Sciences (rolę egzaminu pełni rozmowa kompetencyjna).

Egzamin ma na celu sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia posiada wiedzę niezbędną do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu. Egzamin kończy się wynikiem: „zaliczony” lub „niezaliczony”. Zaliczenie egzaminu dopuszcza do udziału w dalszych etapach postępowania rekrutacyjnego, ale nie jest równoznaczne z przyjęciem na studia. Niezaliczenie egzaminu wstępnego skutkuje nieprzyjęciem na studia.

Egzaminy odbywają się on-line w dniach 14-16 lipca 2025 r.


Zagadnienia egzaminacyjne

Historia

1. Cywilizacje Starożytnego Bliskiego Wschodu – Sumer, Egipt, Babilonia, Asyria, Persja

2. Starożytni Grecy i Rzymianie – religia, kultura, polityka

3. Upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego (476 n.e.) i kształtowanie się średniowiecza

4. Chrystianizacja Polski i Europy i jej znaczenie

5. Rywalizacja papiestwa z cesarstwem w Europie średniowiecznej

6. Kultura średniowiecza a kultura renesansowa w Polsce i Europie

7. Średniowiecze w Polsce i Europie – ustrój, kultura, gospodarka, religia

8. Złoty Wiek Rzeczypospolitej Obojga Narodów – kultura, ustrój, gospodarka

9. Reformacja i kontrreformacja w Polsce i Europie – znaczenie

10. Rozbiory Polski (1772, 1793, 1795) – przyczyny i skutki

11. Oświecenie i rewolucja francuska (1789) – znaczenie dla kultury, społeczeństwa i polityki europejskiej

12. Okres napoleoński i jego znaczenie dla Polski i Europy

13. Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku i odbudowa państwa

14. Okres PRL – charakterystyka systemu politycznego, „Solidarność”, proces transformacji 1989 r.

15. II wojna światowa, Zimna wojna – podział Europy, NATO, Układ Warszawski, upadek komunizmu

Gospodarka i ekonomia w dziejach

1. Cywilizacje świata starożytnego –społeczeństwa, gospodarki, kultura

2. System feudalny w średniowieczu i jego podstawy gospodarcze

3. Początek Nowożytności – upadek Konstantynopola

4. Wielkie odkrycia geograficzne – skutki polityczne, gospodarcze i kulturalne

5. Pierwsza rewolucja przemysłowa XVIII wieku

6. Rozwój przemysłu i przemiany społeczno- gospodarcze w XIX wieku

7. Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Niemcy w XIX wieku

8. Wojny światowe i ich wpływ na gospodarkę i społeczeństwa w XX wieku

9. Wielki kryzys gospodarczy i jego znaczenie 1929-1933

10. Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej

11. Zimna wojna i jej znaczenie polityczne i gospodarcze

12. Gospodarka centralnie planowana (ZSRR, PRL)

Wschodoznawstwo

1. Geneza i skutki II wojny światowej w wymiarze globalnym i regionalnym

2. Zimna wojna i podział świata na Wschód i Zachód – główne etapy i konsekwencje

3. Powstanie i rozpad Związku Radzieckiego – przyczyny i znaczenie dla Europy i świata. Procesy powstawania niepodległych państw w Europie Wschodniej, Kaukazie i Azji Środkowej

4. Transformacje polityczne i gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku

5. Systemy polityczne: demokracja, autorytaryzm, totalitaryzm – podstawowe cechy i przykłady historyczne

6. Polska i jej sąsiedzi – relacje historyczne, polityczne i kulturowe w XIX i XX wieku

7. Instytucje państwowe i ich funkcje w ustrojach demokratycznych i niedemokratycznych- państwo i jego instytucje

8. Główne etapy integracji europejskiej. Instytucje Unii Europejskiej

9. Współczesne wyzwania globalne (migracje, konflikty zbrojne, zmiany klimatu) a rola organizacji międzynarodowych (ONZ i inne)

10. Religia i ideologia jako czynniki kształtujące historię i tożsamość społeczną w Europie Środkowej i Wschodniej XX – XXI wiek

11. Konflikty etniczne i religijne w Europie Wschodniej i Azji – przykłady, przyczyny, skutki

12. Współczesna migracja i problemy społeczne z nią związane – z perspektywy regionu Europy Wschodniej

13. Rola literatury w kształtowaniu pamięci zbiorowej – przykłady z literatury (białoruskiej, ukraińskiej lub gruzińskiej)

14. Literatura jako forma sprzeciwu wobec władzy – twórczość dysydencka w ZSRR i państwach bloku wschodniego

15. Rola mediów tradycyjnych i nowych (Internet, media społecznościowe) we współczesnym społeczeństwie

Humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie

Z zakresu historii literatury:

1. Epoki w historii literatury polskiej

2. Najważniejsze utwory w polskiej literaturze średniowiecznej

3. Twórczość Jana Kochanowskiego

4. Przykłady polskiej literatury oświeceniowej

5. Najważniejsze zjawiska w literaturze polskiego romantyzmu

6. Polska powieść realistyczna

7. Polscy laureaci i laureatki Nagrody Nobla w dziedzinie literatury

Z zakresu językoznawstwa

1. Język polski na tle innych języków słowiańskich i europejskich

2. Typologia odmian współczesnej polszczyzny

3. Zapożyczenia w dawnej i współczesnej polszczyźnie

4. Przysłowia i frazeologizmy polskie (źródła, znaczenia, przemiany)

Z zakresu historii

1. Historia Polski- epoki historyczne i periodyzacja

2. Rodzaje źródeł historycznych

3. Antyczne źródła kultury europejskiej

4. Średniowieczne miasta na przykładzie wybranych miast europejskich

5. Polscy królowie dynastyczni i elekcyjni

6. Wielkie odkrycia geograficzne i ich znaczenie – perspektywa starego i nowych kontynentów

7. Rewolucja przemysłowa, urbanizacja, modernizacja – przemiany widziane z perspektywy końca XIX wieku

8. Rozwój totalitaryzmu w XX wieku na wybranych przykładach

9. Polska w XX wieku- najważniejsze wydarzenia i ich ocena

10. Największe współczesne zagrożenia cywilizacyjne