Data publikacji w serwisie:

Egzamin wstępny dla cudzoziemców

Na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 poz. 622) cudzoziemcy, którzy ubiegają się o przyjęcie na studia I stopnia i posiadają dokument o wykształceniu uzyskany poza krajami UE, EFTA lub OECD (Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea (Republika Korei), Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), a nie posiadają matury międzynarodowej (IB), matury europejskiej (EB) ani dokumentu uznanego na mocy umowy międzynarodowej w zakresie uznawalności wykształcenia (Chiny, Libia, Ukraina), są dodatkowo zobowiązani do przystąpienia do egzaminu wstępnego.

Na wydziale historii egzaminy obowiązują na następujących kierunkach studiów I stopnia:

  • historia,
  • gospodarka i ekonomia w dziejach,
  • wschodoznawstwo,
  • humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie;
  • Liberal Arts and Sciences (rolę egzaminu pełni rozmowa kompetencyjna).

Egzamin ma na celu sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia posiada wiedzę niezbędną do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu. Egzamin kończy się wynikiem: „zaliczony” lub „niezaliczony”. Zaliczenie egzaminu dopuszcza do udziału w dalszych etapach postępowania rekrutacyjnego, ale nie jest równoznaczne z przyjęciem na studia. Niezaliczenie egzaminu wstępnego skutkuje nieprzyjęciem na studia.

Egzaminy odbywają się on-line w dniach 14-16 lipca 2025 r.


Zagadnienia egzaminacyjne

Gospodarka i ekonomia w dziejach

1. Cywilizacje Starożytnego Bliskiego Wschodu – Sumer, Egipt, Babilonia, Asyria, Persja.

2. Starożytna Grecja – gospodarka, kultura, religia

3. Aleksander Wielki i świat hellenistyczny

4. Republika Rzymska – ustrój, kultura, gospodarka, religia

5. Rzym cesarski - ustrój, kultura, gospodarka, religia

6. Bizancjum - ustrój, kultura, gospodarka, religia

7. Cywilizacje Azji południowej i wschodniej – Chiny, Indie, Indochiny

8. Karol Wielki i jego imperium

9. Świat Muzułmański – VII – X wiek

10. Europa Średniowieczna – struktury społeczne, gospodarka, kultura, religia

11. Początek Nowożytności – upadek Konstantynopola – Europa a Imperium Osmańskie

12. Odkrywanie Nowego Świata – skutki polityczne, gospodarcze i kulturalne

13. Rewolucje przemysłowe i ich wpływ na gospodarkę i politykę światowych mocarstw w XVIII i XIX wieku

14. Wiek XX – wiek wojen i dyktatur

15. U progu XXI wieku – globalna wioska – globalna gospodarka

Wschodoznawstwo

1. Geneza i skutki II wojny światowej w wymiarze globalnym i regionalnym

2. Zimna wojna i podział świata na Wschód i Zachód – główne etapy i konsekwencje

3. Powstanie i rozpad Związku Radzieckiego – przyczyny i znaczenie dla Europy i świata. Procesy powstawania niepodległych państw w Europie Wschodniej, Kaukazie i Azji Środkowej

4. Transformacje polityczne i gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku

5. Systemy polityczne: demokracja, autorytaryzm, totalitaryzm – podstawowe cechy i przykłady historyczne

6. Polska i jej sąsiedzi – relacje historyczne, polityczne i kulturowe w XIX i XX wieku

7. Instytucje państwowe i ich funkcje w ustrojach demokratycznych i niedemokratycznych- państwo i jego instytucje

8. Główne etapy integracji europejskiej. Instytucje Unii Europejskiej

9. Współczesne wyzwania globalne (migracje, konflikty zbrojne, zmiany klimatu) a rola organizacji międzynarodowych (ONZ i inne)

10. Religia i ideologia jako czynniki kształtujące historię i tożsamość społeczną w Europie Środkowej i Wschodniej XX – XXI wiek

11. Konflikty etniczne i religijne w Europie Wschodniej i Azji – przykłady, przyczyny, skutki

12. Współczesna migracja i problemy społeczne z nią związane – z perspektywy regionu Europy Wschodniej

13. Rola literatury w kształtowaniu pamięci zbiorowej – przykłady z literatury (białoruskiej, ukraińskiej lub gruzińskiej)

14. Literatura jako forma sprzeciwu wobec władzy – twórczość dysydencka w ZSRR i państwach bloku wschodniego

15. Rola mediów tradycyjnych i nowych (Internet, media społecznościowe) we współczesnym społeczeństwie

Humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie

Z zakresu historii literatury:

1. Epoki w historii literatury polskiej

2. Najważniejsze utwory w polskiej literaturze średniowiecznej

3. Twórczość Jana Kochanowskiego

4. Przykłady polskiej literatury oświeceniowej

5. Najważniejsze zjawiska w literaturze polskiego romantyzmu

6. Polska powieść realistyczna

7. Polscy laureaci i laureatki Nagrody Nobla w dziedzinie literatury

Z zakresu językoznawstwa

1. Język polski na tle innych języków słowiańskich i europejskich

2. Typologia odmian współczesnej polszczyzny

3. Zapożyczenia w dawnej i współczesnej polszczyźnie

4. Przysłowia i frazeologizmy polskie (źródła, znaczenia, przemiany)

Z zakresu historii

1. Historia Polski- epoki historyczne i periodyzacja

2. Rodzaje źródeł historycznych

3. Antyczne źródła kultury europejskiej

4. Średniowieczne miasta na przykładzie wybranych miast europejskich

5. Polscy królowie dynastyczni i elekcyjni

6. Wielkie odkrycia geograficzne i ich znaczenie – perspektywa starego i nowych kontynentów

7. Rewolucja przemysłowa, urbanizacja, modernizacja – przemiany widziane z perspektywy końca XIX wieku

8. Rozwój totalitaryzmu w XX wieku na wybranych przykładach

9. Polska w XX wieku- najważniejsze wydarzenia i ich ocena

10. Największe współczesne zagrożenia cywilizacyjne