Historia i polityka współczesna - interdyscyplinarne studia nauczycielskie

Poziom studiów: studia drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne (dzienne)
Limit miejsc: 25
Więcej informacji:  https://historia.amu.edu.pl/dla-studenta/studia/programy-studiow/historia-i-polityka-wspolczesna.-interdyscyplinarne-studia-nauczycielskie
Historia i polityka współczesna  - interdyscyplinarne studia nauczycielskie to prowadzone wspólnie przez Wydział Historii UAM oraz Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM interdyscyplinarne studia nauczycielskie dające uprawnienia do nauczania w szkole wiedzy o społeczeństwie na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
Historia i polityka współczesna jest kierunkiem badawczym, który realizowany jest w dwóch dyscyplinach: historii (55% ECTS) oraz nauk o polityce i administracji (45% ECTS). Dyscypliną wiodącą jest historia.
  •  
Program przewiduje kształcenie w trzech uzupełniających się wymiarach:
  • przedmiotowym – dotyczy pogłębionej i sproblematyzowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu historii najnowszej oraz wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym;
  • pedagogiczno-dydaktycznym – dotyczy wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych z zakresu dydaktyki przedmiotowej, ogólnej, pedagogiki i psychologii w powiązaniu z praktykami pedagogicznymi i dydaktycznymi;
  • badawczym – dotyczy wiedzy metodologicznej oraz umiejętności badawczych z zakresu badań historycznych i społecznych odniesionych do: historii współczesnej, nauk o polityce i administracji oraz edukacji w powiązaniu z dydaktyką przedmiotową.
Do wyboru studentów pozostają przedmioty badawcze, w tym laboratoria badawcze i historyczno-politologiczne seminarium magisterskie. Laboratoria i seminaria mają charakter fakultatywny, a ich lista będzie ogłaszana na początku każdego roku akademickiego.
  • Podstawy dydaktyki
  • Podstawy pedagogiki dla nauczycieli
  • Podstawy psychologii dla nauczycieli
  • Dydaktyka historii współczesnej i wiedzy o społeczeństwie
  • Laboratoria badawcze
  • Seminarium magisterskie historyczno-politologiczne
  • Praktyki pedagogiczne i dydaktyczne
  • Absolwent kierunku HiPW ma wiedzę, umiejętności i kompetencje merytoryczne, badawcze i zawodowe w zakresie: historii najnowszej, wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym z wykorzystaniem wybranych metodologii i metod badań historycznych i społecznych, w tym edukacyjnych powiązanych z dydaktyką przedmiotową. Może zatem kontynuować kształcenie w szkole doktorskiej. Ponad to posiada pełne kwalifikacje w zakresie nauczania wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
  • Posiada pogłębioną, rozszerzoną, ugruntowaną i specjalistyczną wiedzę historyczną z zakresu dziejów najnowszych Polski i powszechnych oraz politologiczną z zakresu polityki i społeczeństwa współczesnego. Ponadto ze względu na badawczą perspektywę studiów oraz ich interdyscyplinarny charakter zdobyta wiedza historyczno-politologiczna oraz umiejętności badawcze i kompetencje społeczne pozwalają absolwentowi uzyskać biegłość w projektowaniu i prowadzeniu badań, a także zdobyć kompetencje i kwalifikacje do nauczania przedmiotu szkolnego,  jakim jest wiedza o społeczeństwie.
  • Posiada również głęboką wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe z zakresu dydaktyki przedmiotowej i ogólnej, pedagogiki i psychologii, które powiązane są z praktykami pedagogicznymi i dydaktycznymi. Dodatkowo uzyskał wiedzę metodologiczną oraz umiejętności prowadzenia projektów badawczych w dwóch dyscyplinach: historia oraz nauki o polityce i administracji.
Absolwenci kierunku Historia i polityka współczesna:
  • mogą podejmować pracę w szkołach oraz innych instytucjach i organizacjach zajmujących się edukacją humanistyczną i politologiczno-społeczną.
  • są przygotowani do działania w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności i rzetelności prowadzenia badań na wysokim poziomie, a także kierowania pracą zespołową oraz upowszechniania wyników badań w zróżnicowanej formie i w różnych środowiskach społecznych.
  • mają pełne kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie w polskiej szkole, a także są przygotowani do pracy w innych instytucjach edukacyjnych, badawczych i społecznych zajmujących się edukacją obywatelską i historią najnowszą.
  • uzyskują dyplom magistra i są przygotowani do podjęcia studiów III stopnia.

https://sylabus.amu.edu.pl/pl/20/3/3/29/115