Historia
Poziom studiów:drugiego stopnia (magisterskie)
Forma studiów:stacjonarne
Limit miejsc: 120
Historia to wszechstronne studia połączone z szeroką ofertą wyboru dodatkowych specjalności. Oferujemy duży zakres zajęć ogólnohistorycznych, specjalistycznych ścieżek międzyprzedmiotowych i wykładów mistrzowskich. Dużą pulę zajęć znajdujących się w ofercie programu kierunku studenci/studentki wybierają samodzielnie. Od pierwszego semestru studiów dokonują również indywidualnego wyboru seminarium magisterskiego, podczas którego przygotowują pracę dyplomową. Elastyczny i urozmaicony program nauczania stwarza możliwość poszerzania zainteresowań historycznych i poznania dziejów w różnorakich aspektach i z różnych perspektyw. W toku studiów II stopnia studenci/tki kierunku historia uzyskuje pogłębioną wiedzę z zakresu badań historycznych w ujęciu problemowym z historii Polski i powszechnej oraz wiedzę specjalistyczną w zakresie wybranych obszarów, problemów i tematów badawczych, w odniesieniu do co najmniej jednej epoki historycznej.
Wyniesione ze studiów pogłębione umiejętności: badawcze, w tym odniesione do krytyki, analizy i interpretacji źródeł, formułowania oraz rozwiązywania złożonych problemów badawczych przygotowują studentów/tki do działania w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności, rzetelności prowadzenia badań na wysokim poziomie, kierowania zespołem oraz upowszechniania wyników badań w zróżnicowanej formie i środowiskach. Zakończenie studiów II stopnia umożliwia podejście do egzaminów na studia III stopnia.
- historia ogólna
- historia – archiwistyka i zarządzanie dokumentacją
- historia – nauczycielska
- historia – mediewistyka
- historia wojskowości
- historia – polityka i media w dziejach
Historia ogólna – to wybór dla osób, które nie zdecydują się na studiowanie dodatkowej specjalności. Program studiów obejmuje szereg zajęć ogólnohumanistycznych, pogłębiających wiedzę i zainteresowania studentów. Uczestniczą oni w wybranych przez siebie wykładach mistrzowskich oraz w tematycznych ścieżkach międzyprzedmiotowych, które oferują możliwość szczegółowej analizy określonych zagadnień.
Historia – archiwistyka i zarządzanie dokumentacją – specjalność, która przygotowuje do pracy w różnego typu archiwach (państwowych, zakładowych, komercyjnych, kościelnych), urzędach administracji państwowej i samorządowej, w oddziałach zbiorów specjalnych bibliotek i muzeów oraz firmach zajmujących się archiwizacją i digitalizacją danych. Blok zajęć specjalności obejmuje przedmioty związane z metodyką pracy archiwalnej i zarządzaniem dokumentacją, w tym prowadzeniem kancelarii i organizacją pracy biurowej. Ponadto studenci/studentki poznają historię administracji i archiwów, prawo archiwalne oraz uczą się zasad pracy archiwisty z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Program specjalności obejmuje praktyki zawodowe w archiwach i urzędach.
Historia – nauczycielska – specjalność dla wszystkich zainteresowanych pracą w sektorze edukacji, przede wszystkim nauczycieli, ale też animatorów i edukatorów kultury historycznej. W ramach specjalności studenci i studentki uczestniczą w zajęciach z zakresu dydaktyki ogólnej, kierunkowej, pedagogiki i psychologii. Podczas studiów studenci/studentki zdobywają też praktyczne umiejętności w ramach obowiązkowych praktyk zawodowych. Zapisy na specjalność nauczycielską na studiach magisterskich (II stopnia) dotyczą wyłącznie osób, które ukończyły tę specjalność na studiach licencjackich (I stopnia) lub ukończyły kierunek Humanistyka w szkole – polonistyczno-historyczne studia nauczycielskie na studiach licencjackich.
Historia – mediewistyka – specjalność dla osób o sprecyzowanych zainteresowaniach, chcących zgłębiać wiedzę o średniowieczu, a także tych, którzy interesują się lub działają w grupach rekonstrukcyjnych. Program specjalności koncentruje się na szczegółowym poznaniu dziejów epoki w zakresie polskim i europejskim, obejmuje wykłady i zajęcia warsztatowe z zakresu nauk pomocniczych historii (dyplomatyki, paleografii, genealogii, heraldyki, sfragistyki, numizmatyki itd.), które zapoznają studentów/studentki ze specyfiką źródeł średniowiecznych i metodyką pracy historyka-mediewisty. Program przewiduje staże w instytucjach kultury i muzeach wielkopolskich.
Historia wojskowości – specjalność przeznaczona dla pasjonatów militariów, armii i historii wojska, dla osób działających w grupach rekonstrukcyjnych, a także tych, którzy chcą zgłębić wiedzę z zakresu dziejów konfliktów zbrojnych (świata i Polski) oraz zrozumieć mechanizmy nimi rządzące. Program studiów obejmuje przedmioty związane z historią wojen, broni i umundurowania. Zakłada chronologiczne poznanie zagadnień związanych z dziejami militarnymi człowieka oraz warsztatem pracy historyka wojskowości.
Historia – polityka i media w dziejach – specjalność skierowana jest do osób, które interesują się światem polityki oraz mediami i w związku z tym chciałyby głębiej poznać te obszary życia społecznego w perspektywie historycznej. Program specjalności pozwala na pogłębione studia z historii najnowszej po 1989 roku (powszechnej oraz polskiej), analizę współczesnych konfliktów i ruchów politycznych, a także umożliwia zapoznanie się z praktyką polityczną i jej funkcjonowaniem.
- Badanie dziejów globalnych
- Badanie dziejów kultury
- Metody badań w naukach historycznych
- Ekonomia i systemy społecznogospodarcze w XX i XXI w.
- Retoryka w edukacji historycznej (przedmiot ze specjalności)
- Ochrona dziedzictwa kulturowego (przedmiot ze specjalności)
- Dzieje wojen morskich (przedmiot ze specjalności)
- Diagnozowanie sytuacji międzynarodowej (przedmiot ze specjalności)
- Absolwent/ka kierunku historia uzyskuje pogłębioną wiedzę z zakresu badań historycznych w ujęciu problemowym z historii Polski i powszechnej oraz wiedzę specjalistyczną w zakresie wybranych obszarów, problemów i tematów badawczych, w odniesieniu do co najmniej jednej epoki historycznej.
- Absolwent/ka uzyskuje umiejętności i kompetencje badawcze, w tym odniesione do krytyki, analizy i interpretacji źródeł, formułowania oraz rozwiązywania złożonych problemów badawczych, co daje przygotowanie do pracy w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności, rzetelności prowadzenia badań na wysokim poziomie, kierowania zespołem oraz upowszechniania wyników badań w zróżnicowanej formie.
- Absolwent/ka uzyskuje umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
- Absolwent/ka uzyskuje kompetencje w zakresie komunikowania się, negocjowania, przekonywania i perswazji, a także posługiwania się współczesnymi technologiami informacyjnymi
- Absolwent/ka pogłębił/a kompetencje społeczne w zakresie: refleksyjnego stosowania zasad etyki zawodowej historyka, w tym ochrony i promocji dziedzictwa historycznego w zróżnicowanych środowiskach i formach, upowszechnia i propagowania wiedzy historycznej z poszanowaniem różnych stanowisk i punktów widzenia na przeszłość lokalną, narodową, europejską.
- Urzędy administracji państwowej
- Jednostki samorządu terytorialnego
- Archiwa
- Szkoły
- Media
- Instytucje kultury (biblioteki naukowe, muzea, wydawnictwa)