HISTORIA I POLITYKA WSPÓŁCZESNA. INTERDYSCYPLINARNE STUDIA NAUCZYCIELSKIE

SYLWETKA ABSOLWENTA/KI

Kierunek HISTORIA I POLITYKA WSPÓŁCZESNA. INTERDYSCYPLINARNE STUDIA NAUCZYCIELSKIE (HiPW)

Wydział Historii UAM

II stopień studiów

Absolwenci/absolwentki kierunku HiPW mają wiedzę, umiejętności i kompetencje merytoryczne, badawcze i zawodowe w zakresie: historii najnowszej, wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym z wykorzystaniem wybranych metodologii i metod badań historycznych i społecznych, w tym edukacyjnych powiązanych z dydaktyką przedmiotową. Mogą zatem kontynuować kształcenie w szkole doktorskiej. Ponadto posiadają pełne kwalifikacje w zakresie nauczania wiedzy o społeczeństwie oraz edukacji obywatelskiej. Mogą zatem podejmować pracę w szkołach oraz innych instytucjach i organizacjach zajmujących się edukacją humanistyczną i politologiczno-społeczną.

Absolwent_ka studiów kierunku HiPW posiada pogłębioną, rozszerzoną, ugruntowaną i specjalistyczną wiedzę historyczną z zakresu dziejów najnowszych Polski i powszechnych oraz politologiczną z zakresu polityki i społeczeństwa współczesnego. Rozumie i umie analizować zjawiska oraz procesy historyczno-politologiczne w skali globalnej, państwowej, regionalnej i lokalnej. Ponadto ze względu na badawczą perspektywę studiów oraz ich interdyscyplinarny charakter zdobyta wiedza historyczno-politologiczna oraz umiejętności badawcze i kompetencje społeczne pozwalają absolwentowi_ce uzyskać biegłość w projektowaniu i prowadzeniu badań, a także zdobyć kompetencje i kwalifikacje do nauczania interdyscyplinarnych przedmiotów szkolnych, jakimi są wiedza o społeczeństwie oraz edukacja obywatelska.

Absolwent_ka HiPW posiadł_a również głęboką wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe z zakresu dydaktyki przedmiotowej i ogólnej, pedagogiki i psychologii, które powiązane są z praktykami pedagogicznymi i dydaktycznymi. Dodatkowo uzyskał_a wiedzę metodologiczną oraz umiejętności prowadzenia projektów badawczych w dwóch dyscyplinach: historia oraz nauki o polityce i administracji.

Wyniesione w trakcie studiów pogłębione umiejętności formułowania i rozwiązywania złożonych problemów badawczych, odniesionych do historii współczesnej, nauk o polityce i administracji oraz edukacji, w powiązaniu z dydaktyką przedmiotową, przygotowały absolwenta_kę do działania w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności i rzetelności prowadzenia badań na wysokim poziomie, a także kierowania pracą zespołową oraz upowszechniania wyników badań w zróżnicowanej formie i w różnych środowiskach społecznych.

Umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy pozwala absolwentowi_ce na samodzielną lekturę tekstów oraz opracowywanie projektów badawczych i tekstów na ich temat w języku obcym. Umiejętność posługiwania się w stopniu pogłębionym językiem specjalistycznym w mowie i piśmie wraz ze znajomością różnych form wypowiedzi i pisarstwa akademickiego pozwalają na swobodne wyrażanie myśli oraz popularyzację wiedzy historycznej i wiedzy o polityce i społeczeństwie współczesnym.

Nabyta w toku studiów wiedza i pogłębione umiejętności w zakresie systematycznego gromadzenia i analizy informacji na temat wybranych aspektów własnej praktyki dydaktycznej oraz praktyk innych nauczycieli_ek jako refleksyjnych i sprawczych podmiotów działania dydaktycznego, wzmacniają samowiedzę i proces samodoskonalenia zawodowego absolwenta_ki. Z kolei ugruntowane i pogłębione kompetencje społeczne sprawiają, że absolwent_ka w praktyce badawczej i edukacyjnej będzie odnosił_a się do wiedzy z zakresu historii najnowszej oraz polityki i społeczeństwa współczesnego w sposób twórczy, krytyczny i odpowiedzialny, a w praktyce zawodowej nauczyciela_ki oraz badacza_ki będzie stosował_a się do zasad etyki ogólnej i zawodowej.

Po ukończeniu studiów II stopnia absolwent_ka uzyskuje dyplom magistra i jest przygotowany_a do podjęcia studiów III stopnia.

Ukończenie kierunku HiPW daje pełne kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie oraz edukacji obywatelskiej w polskiej szkole, a także przygotowuje do pracy w innych instytucjach edukacyjnych, badawczych i społecznych zajmujących się edukacją obywatelską i historią najnowszą.