Historia, specjalność nauczycielska
SYLWETKA ABSOLWENTA/KI
kierunek HISTORIA, specjalność nauczycielska
Wydział Historii UAM
I stopień studiów
(od roku akademickiego 2021/2022)
W toku studiów I stopnia absolwent/ka kierunku historia – specjalność historia nauczycielska uzyskał/a wszechstronną i zaawansowaną wiedzę w zakresie historii Polski i powszechnej od wczesnej starożytności do początków XXI wieku oraz z zakresu nauk pomocniczych historii i nauk pokrewnych, w szczególności humanistycznych.
Wyniesione ze studiów umiejętności: analityczne, samodzielnego myślenia, problematyzowania oraz rozwiązywania problemów badawczych w pracy indywidualnej i zespołowej przygotowały absolwenta/kę do działania w wielu zawodach wymagających samodzielności, kreatywności, rzetelności prowadzenia badań i upowszechniania ich wyników indywidualnie i zespołowo. Umiejętność posługiwania się językiem obcym nowożytnym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz jednym językiem starożytnym, pozwala na samodzielną lekturę tekstów historycznych w tych językach. Umiejętność posługiwania się w stopniu zaawansowanym językiem specjalistycznym historii w mowie i piśmie wraz ze znajomością różnych form wypowiedzi i pisarstwa historycznego pozwala na swobodne wyrażanie wiedzy i myśli w obszarze historii. Nabyta w toku studiów umiejętność komunikowania się, negocjowania, przekonywania i perswazji, a także posługiwania się współczesnymi technologiami informacyjnymi, pozwala na ich efektywne zastosowanie w pracy historyka.
W toku studiów I stopnia absolwent/ka rozwinął/ęła kompetencje społeczne w stopniu zaawansowanym, w zakresie: stosowania zasad etyki zawodowej historyka, ochrony i promocji dziedzictwa historycznego w zróżnicowanych środowiskach i formach, upowszechnia i propagowania wiedzy historycznej z poszanowaniem różnych stanowisk i punktów widzenia na przeszłość lokalną, narodową, europejską, rozwijania wiedzy i zainteresowań historycznych w powiązaniu ze specyficznymi dla historii umiejętnościami i kompetencjami społecznymi.
Zaawansowane wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu historii w powiązaniu z wiedzą ogólnohumanistyczną dają absolwentowi/ce możliwość kontynuowania badań historycznych oraz podejmowania pracy w instytucjach szeroko pojętej kultury historycznej.
Absolwent/ka jest przygotowany/a do podjęcia studiów II stopnia.
Po ukończeniu studiów I stopnia absolwent/ka uzyskuje dyplom licencjata.
Ponadto, w wyniku ukończenia studiów I stopnia na kierunku historia ze specjalnością nauczycielską – absolwent/ka:
- posiada wiedzę oraz umiejętności specjalistyczne z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki ogólnej, dydaktyki historii, emisji głosu oraz aspektów prawnych i zasad bezpieczeństwa w pracy nauczyciela historii w szkole, umożliwiające ich rozwój na dalszych etapach kształcenia;
- posiada wiedzę i umiejętności specjalistyczne z zakresu historii cyfrowej, coachingu edukacyjnego, stosowania różnorodnych źródeł wiedzy o przeszłości w szkolnej edukacji historycznej, umożliwiające ich rozwój na dalszych etapach kształcenia;
- posiada umiejętności planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji zadań przewidzianych dla nauczyciela/ki historii oraz wychowawcy w szkole, umożliwiające ich rozwój na dalszych etapach kształcenia;
posiada umiejętność animacji kultury historycznej w wybranych instytucjach, organizacjach i formach.