Konkurs wiedzy historycznej o Janie Kilińskim
W dniu 3 marca 2016 roku, jednocześnie w siedmiu szkołach na terenie miasta i gminy Trzemeszno, odbył się konkurs wiedzy historycznej poświęcony życiu i działalności oraz pamięci urodzonego w Trzemesznie bohatera Insurekcji Kościuszkowskiej, Jana Kilińskiego. W konkursie wzięli udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Szkoły Podstawowa nr 2 w Trzemesznie oraz ze Szkoły Podstawowej w Trzemżalu i w Kruchowie, a ponadto gimnazjaliści z szkół w Trzemesznie, Trzemżalu i Kruchowie. Organizacją konkursu oraz przygotowaniem pytań testowych, oddzielnie w zakresie obu poziomów kształcenia, zajęli się członkowie Komitetu Organizacyjnego Konkursu: dr hab., prof. UAM Violetta Julkowska, reprezentująca Instytut Historii UAM w Poznaniu, mgr Andrzej Leśniewski – prezes Towarzystwem Przyjaciół Zabytków Położonych na Terenie Miasta i Gminy Trzemeszno, mgr Krystyna Kwaśniewska dyrektor SP nr 1 w Trzemesznie oraz bibliotekarka mgr Aldona Trzecińska i nauczycielka historii mgr Renata Gezella-Figaj z SP nr 2 w Trzemesznie. Uczniowie przygotowywali się do konkursu tuż po powrocie z ferii zimowych, mając do dyspozycji nową publikację książkową Jan Kiliński. Historia i pamięć, pod red. Violetty Julkowskiej (2015) przygotowaną we współpracy Instytutu Historii UAM w Poznaniu z Towarzystwem Przyjaciół Zabytków Położonych na Terenie Miasta i Gminy Trzemeszno, a także z udziałem lokalnych władz samorządowych i przedsiębiorców. Książka ta była jednocześnie nagrodą dla wszystkich laureatów konkursu i ich opiekunów. Poziom odpowiedzi na niełatwe pytania konkursowe okazał się bardzo wysoki a przy tym wyrównany. Organizatorzy już wcześniej podjęli decyzję o przyznaniu nagród książkowych trzem najlepszym uczestnikom konkursu z każdej placówki biorącej w nim udział. Uroczysty Finał Konkursu z udziałem 23 laureatów odbył się 10 marca – w gościnnych murach Szkoły Podstawowej Nr 1 w Trzemesznie, która nota bene nosi imię Jana Kilińskiego. Na uroczystości obecni byli przedstawiciele Instytutu Historii UAM oraz przedstawiciele władz samorządowych Miasta i Gminy Trzemeszno a także Starostwa Gnieźnieńskiego, którzy wręczali laureatom oraz nauczycielom historii okolicznościowe dyplomy i książki. Uczniowie SP nr 1 w Trzemesznie zaskoczyli przybyłych gości piosenką – „rapowanką” o Janie Kilińskim.
Dwuwydziałowy projekt dla Grup patronackich z powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego
Dwuwydziałowy projekt dla Grup patronackich z powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego realizowany jest we współpracy z Instytutem Historii UAM oraz Instytutem Filologii Polskiej UAM. Projekt ten odpowiada założeniom ministerialnej koncepcji edukacji historycznej i polonistycznej na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. Adresowany jest on do nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim. Projekt rozpoczął się w 2013 roku i z sukcesami rozwijał się w kolejnych latach. W listopadzie 2016 roku podpisane zostały kolejne umowy między Instytutami Historii i Filologii Polskiej oraz szkołami z powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego rozpoczynające kolejną edycję projektu (2017-2019). Praca nad projektem przebiega w następujący sposób: z pośród uczniów szkół biorących udział w projekcie tworzone są Grupy patronackie, które realizują roczny projekt na jeden, uzgodniony wcześniej temat. Praca uczniów odbywa się w szkołach pod okiem nauczycieli będących koordynatorami projektu (I, III oraz V etap pracy) oraz na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza pod okiem wykładowców z obu Instytutów (II oraz IV etap). Celem projektu jest przygotowanie prezentacji przedstawiającej wyniki pracy uczniów z poszczególnych szkół, które podlegają następnie ewaluacji dokonywanej przez jury składające się z pracowników obu Instytutów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach ostatniego etapu projektu. W wyniku projektu uczniowie wzbogacają swoją wiedzę w obszarze historii regionalnej i przyczyniają się do lepszego zrozumienia kultury, historii oraz języka ich „małych ojczyzn”. Jednocześnie koordynatorzy projektu ze strony Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oferują wsparcie o charakterze merytorycznym przez cały okres realizowania projektu. Dotychczasowe tematy realizowane w ramach projektu: (2013-2014) Mniejszości narodowo-etniczne w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim (2014-2015) Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce. Historia i kultura (2015-2016) Festiwal filmów biograficznych (2016-2017) Prawda czy fikcja? Czytamy i rozmawiamy o książkach
GaleriaPodpisanie umów, 22.11.2016
Kontakt – koordynatorzy projektu:Instytut Historii UAM Dr Małgorzata Praczyk Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. Dr Magdalena Heruday-Kiełczewska Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Instytut Filologii Polskiej UAM Dr Emilia Kledzik Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. Dr Błażej Osowski Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Podręcznik dla nauczycieli z zakresu edukacji regionalnej
Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT wspólnie z pracownikami naukowymi Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz poznańskimi nauczycielami, przygotowało publikację elektroniczną dla nauczycieli, edukatorów oraz studentów specjalizacji nauczycielskiej. Wydawnictwo pt. Dziedzictwo kulturowe Ostrowa Tumskiego w Poznaniu, ma za zadanie wskazać w jaki sposób realizować tematykę regionalną w trakcie szkolnych i pozaszkolnych zajęć. Dzięki wsparciu przedstawicieli Wydziału Historycznego, Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych, Wydziału Teologicznego, Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza oraz nauczycieli podręcznik zyskał interdyscyplinarny wymiar. Wśród bogatej oferty artykułów nauczyciele takich przedmiotów jak: język polski, historia i społeczeństwo, przyroda, geografia, plastyka, muzyka, wiedza o kulturze, wiedza o społeczeństwie, religia i etyka na wszystkich etapach edukacyjnych z pewnością znajdą coś dla siebie. Koordynatorem prac nad podręcznikiem ze strony Instytutu Historii UAM jest dr hab. Danuta Konieczka-Śliwińska. Honorowego Patronatu projektowi udzielił Rektor UAM prof. dr hab. Bronisław Marciniak. Podręcznik można pobrać ze strony Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT: www.poznan.pl/mim/trakt/pobierz-podrecznik,p,20443,20445,24370.html Podręcznik jest częścią większego projektu pod tym samym tytułem. W jego trakcie odbyły się m.in. warsztaty dla nauczycieli realizowane wspólnie z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, seminarium dla nauczycieli oraz spotkania ze studentami specjalizacji nauczycielskiej.
Zdjęcia: Partnerzy, Patroni i Mecenasi projektu
Okładka podręcznika Dziedzictwo kulturowe Ostrowa Tumskiego w Poznaniu
Wycieczka w ramach projektu dla studentów historii UAM o specjalności nauczycielskiej
Efekty burzy mózgów w trakcie warsztatów dla nauczycieli w ODN w Poznaniu
Początek. Odnowa
Cel ogólny projektu:Celem projektu „Początek. Odnowa” jest aktywny, twórczy udział młodzieży z wybranych szkół ponadgimnazjalnych Poznania w cyklu działań zmierzających do zdobycia aktualnej wiedzy na temat początków państwa polskiego oraz rozwijania umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, w tym zwłaszcza świadomego, kulturalnego i krytycznego udziału w debacie publicznej. Projekt towarzyszy inicjatywie edukacyjno-artystycznej Teatru Animacji we współpracy z partnerami czeskim i niemieckim wokół problematyki początków państwa/wspólnoty polskiej w kontekście historii Europy Środkowo-Wschodniej i w związku z „Małym Milenium 2016 roku”.
Cele szczegółowe projektu:- Zdobycie i pogłębienie aktualnej wiedzy nt. historii początków państwa polskiego - Rozwijanie umiejętności pracy w zespole - Opanowanie i doskonalenie umiejętności wystąpień publicznych - Rozwijanie umiejętności udziału w debacie publicznej i prowadzenia sporu - Aktywny udział w wybranych formach kultury historycznej.
Współpraca/partnerstwo:Teatr Animacji Poznań, Zakład Dydaktyki historii Instytut Historii UAM Poznań, Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy I Liceum Ogólnokształcące, XIV Liceum Ogólnokształcące, XXV Liceum Ogólnokształcące, Publiczne Liceum Ogólnokształcące Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców im bł. Natalii Tułasiewicz w Poznaniu.
Formuła:Akademia wiedzy i umiejętności
Opis projektu:Projekt „Początek. Odnowa” wpisuje się w trwałą i żywą tradycję „Potyczek Teatralnych” realizowanych z powodzeniem przez Teatr Animacji w Poznaniu. Zarazem jest on częścią projektu artystyczno-edukacyjnego poświęconego legendarnym, wpisującym się w środkowo-wschodnioeuropejską historię i pamięć fundacyjną, początkom państwa polskiego. Adresatami projektu jest młodzież z poznańskich szkół. Celem ogólnym projektu jest aktywny, twórczy udział młodzieży w cyklu działań zmierzających do aktualizacji i pogłębienia wiedzy na temat początków państwa polskiego oraz rozwijania umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, w tym zwłaszcza świadomego, kulturalnego i krytycznego udziału w debacie publicznej. Formuła projektu przewiduje długofalowe działania edukacyjne. Przekonani, że pamięć fundacyjna wspólnoty powinna łączyć nie dzielić, że aby pamięć spełniła swoje zadanie społeczne, powinna rozwijać się w związku z historią jako pamięć historyczna, chcemy skupić środowisko młodych, teatralne, środowisko akademickie i nauczycieli, aby wspólnie, aktywnie, twórczo i w sposób atrakcyjny odnowić wiedzę na temat początków państwa polskiego oraz przedstawić ją sobie i innym w formie warsztatów i debat.
Początek. Odnowa24 luty – 31 marca 2014
|